Verkkosivujen facelift vaihtoehtona kokonaan uusille verkkosivuille

Verkkosivut ja markkinointi ovat molemmat keskeisiä osia yrityksen asiakashankintaa. Silti kumpikaan ei yksin riitä, jos ne eivät tue myyntiä konkreettisesti. Liian usein käy niin, että sivut ovat näyttävät, mutta eivät tuota tuloksia. Tai markkinointia tehdään paljon, mutta liikenne ei johda yhteydenottoihin.

Pyöriikö asiakashankintasi pelkästään myyntitiimin aktiivisuuden varassa? Tuntuuko, että ostaminen olisi helppoa, jos vain pääsisit keskustelemaan asiakkaiden kanssa, mutta markkinoinnilta ei tule relevantteja liidejä? Oletko huomannut, että verkkosivujen kävijämäärät ovat ihan kohtuulliset, mutta yhteydenottoja ei juuri tule? Tai että kilpailijat näyttävät menevän ohitse, vaikka tiedät, että oma palvelusi on vähintään yhtä hyvä?

Näissä tilanteissa moni yritys alkaa harkita kokonaan uusia verkkosivuja. Mutta ennen kuin hypätään täyden uudistuksen maailmaan, kannattaa pysähtyä ja kysyä: ovatko nykyiset sivut todellakin käyttökelvottomat vai kaipaavatko ne vain terävöittämistä? Usein verkkosivujen ongelmat eivät vaadi täydellistä remonttia, vaan niitä voidaan ratkaista kevyemmällä ja nopeammalla tavalla.

Tässä kohtaa verkkosivujen facelift voi olla fiksuin valinta.

Mikä on verkkosivujen facelift?

Verkkosivujen facelift tarkoittaa nykyisten sivujen kehittämistä myyvämmäksi ilman, että koko sivusto rakennetaan uusiksi. Tavoitteena ei ole visuaalinen pintakiillotus, vaan konkreettinen parannus siihen, miten sivusto ohjaa vierailijoita kohti yhteydenottoa tai ostoa.

Usein ongelmat liittyvät selkeyteen, sisällön järjestykseen ja siihen, mitä asiakas näkee ensimmäisenä. Onko viesti ytimekäs? Onko selvä, mitä hyötyä asiakas saa? Onko yhteydenotto helppoa? Moni sivusto näyttää pätevältä, mutta ei puhu asiakkaan kieltä eikä ohjaa kohti toimintaa.

Hyvä facelift lähtee asiakkaan ostopolusta. Se tarkastelee, miten asiakas ajattelee, mitä hän haluaa tietää ja missä vaiheessa hän on valmis ottamaan yhteyttä. Tämän jälkeen sivuston rakenne, sisältö ja toimintakehotukset rakennetaan uudelleen tukemaan tätä prosessia.

Lopputuloksena on verkkosivusto, joka ei vain näytä paremmalta, vaan toimii paremmin. Asiakkaan on helpompi ymmärtää, mitä hyötyä palvelustasi on, ja miten hän pääsee eteenpäin.

Kenelle facelift sopii?

Facelift on erinomainen vaihtoehto yritykselle, jolla on jo verkkosivut, mutta jotka eivät tällä hetkellä tue liiketoimintaa toivotulla tavalla. Usein asiakas itse tunnistaa, että sivuissa on jotain pielessä: ehkä rakenne on epäselvä, sisältö ei ole ajan tasalla, tai yhteydenottolomake ei houkuttele.

Facelift sopii erityisesti tilanteisiin, joissa:

  • Sivut ovat teknisesti kunnossa, mutta eivät tuota tuloksia
  • Yritys tietää suurin piirtein, mitä pitäisi korjata, mutta kaipaa markkinoinnin ja myynnin näkemystä
  • Halutaan nopeampi ja kustannustehokkaampi ratkaisu kuin täysi verkkosivu-uudistus

Palvelu voidaan toteuttaa nykyisen sivuston päälle ilman, että tarvitsee aloittaa alusta. Näin vältetään turha työ ja säästetään aikaa ja rahaa.

Milloin verkkosivujen kokonaisuudistus on parempi ratkaisu?

Joskus facelift ei enää riitä. Jos sivuston rakenne on vanhentunut, tekninen alusta ei tue nykyaikaista käyttöä tai sisältö ei enää vastaa yrityksen liiketoimintaa, voi olla järkevää tehdä täysi uudistus.

Kokonaisuudistus tarkoittaa käytännössä uuden sivuston suunnittelua alusta alkaen. Tavoitteena on rakentaa selkeä ja tehokas kokonaisuus, joka tukee yrityksen myyntiä, viestintää ja asiakaskokemusta monikanavaisesti.

Tämä on erityisen ajankohtaista, jos:

  • Verkkosivut eivät toimi kunnolla mobiilissa
  • Tekninen alusta on vanhentunut ja vaikea muokata
  • Yrityksen tarjooma, brändi tai kohderyhmä on muuttunut
  • Sivuston rakenne ei enää tue nykyistä asiakashankintaa

Lähetä viestiä WhatsApissa 040 5095167, niin lähdetään liikkeelle.


Ville Lintula

Olen toiminut yrittäjänä yli 12 vuoden ajan ja sinä aikana toteuttanut yli 200 verkkosivustoa. Olen nähnyt mitä samoja virheitä yritykset tekevät markkinoinnissaan sekä mitkä toimintatavat tuovat lisää myyntiä riippumatta kyseisen vuoden trendeistä. Tavoitteenani on löytää samanhenkisiä yrittäjiä ja johtajia, joita voin auttaa pitkäjänteisesti kehittämään omaa liiketoimintaansa, ei pelkästään myymään näille yhden tempun verkkokurssia. Oma erikoistaitoni on luoda selkeyttä kaaokseen.

Miten voin auttaa?

Helpoin tapa tutustua minuun on tilata minulta verkkosivujen analyysi. Voit tilata sen helposti klikkaamalla oheista linkkiä.