Ratkaiseeko tuotteistaminen kaikki ongelmasi?

Ei ratkaise, mutta se ratkaisee yllättävän monta.

Jos olet toimitusjohtaja, markkinointipäällikkö tai myyntijohtaja B2B-yrityksessä, tiedät miltä tuntuu, kun asiat ovat päällisin puolin kunnossa, mutta silti jokin tökkii.

Markkinoinnin vastuulla on hankkia liidejä, mutta yrityksen palvelutarjonta ja kohderyhmä ovat tosi laajoja ja hajanaisia. Kampanjoita kyllä pyöritetään, mutta liidit ovat epämääräisiä. Myynti ei saa oikeanlaisia asiakkaita, eikä yrityksellä ole kristallinkirkasta viestiä, jolla erottautua.

Toimitusjohtajana huomaat, että laaja palvelutarjonta houkuttelee hyvien asiakkaiden lisäksi myös niitä, jotka eivät sovi teille kovin hyvin. Tämän seurauksena asiakastyytyväisyys heittelee. Syy ei ole huonossa työssä, vaan siinä, että meillä on niin monta eri kohderyhmää, joita yritämme palvella yhtä aikaa.

Usein ongelma ei ole markkinointi, ei myynti eikä asiakkuuksien hoito. Ongelma on se, ettei meillä ole yhteistä, kirkasta käsitystä siitä, ketä me haluamme palvella superhyvin.

Mitä tuotteistaminen oikeasti tekee?

Tuotteistaminen ei tarkoita pelkkää uuden palvelun nimeä tai PowerPoint-esitystä. Kyse on suunnan kirkastamisesta koko tiimille.

Kun tuotteistus tehdään oikein:

  • Markkinointi saa tarkat koordinaatit ja voi keskittyä olennaiseen.
  • Myynnin liidien laatu paranee, koska viestintä puhuttelee juuri oikeita asiakkaita.
  • Myyntityö helpottuu, koska käytössä on yksi selkeä viesti ja suunta.
  • Asiakkaat ostavat helpommin, koska he ymmärtävät, mitä he saavat ja miksi se on heille hyödyllistä.
  • Tyytyväisyys kasvaa, koska yritys palvelee tarkasti rajattuja kohderyhmiä – ei yritä miellyttää kaikkia.

Miksi tuotteistaminen usein jää tekemättä?

Kiire. Päivittäinen tekeminen vie ajan ja energian. Rajaus tuntuu pelottavalta. Pelätään, että jotain menee ohi, jos ei tarjoa kaikkea kaikille.

Todellisuudessa käy päinvastoin. Kun kohderyhmä ja palvelu on tarkasti valittu, yrityksen markkinointi tehostuu, myynti terävöityy ja asiakkaiden kokemus paranee.

Ei ratkaise kaikkea. Mutta ratkaisee tarpeeksi.

Tuotteistaminen ei korvaa hyvää johtamista, myynnin taitoa tai asiakaslähtöisyyttä. Mutta se tekee niistä jokaisesta helpompaa ja vaikuttavampaa.

Kun yrityksellä on kirkas ymmärrys siitä:

  • Kenelle haluamme myydä
  • Mitä haluamme myydä
  • Ja miten siitä viestitään

… syntyy kasvu, jota ei tarvitse repiä väkisin.

Kiinnostuitko?

Jos kiinnostuit, niin laita viestiä. Jutellaan lyhyesti, miten tuotteistaminen tapahtuisi teidän tilanteessa.

Lähetä viestiä WhatsApissa 040 5095167.


Ville Lintula

Olen toiminut yrittäjänä yli 12 vuoden ajan ja sinä aikana toteuttanut yli 200 verkkosivustoa. Olen nähnyt mitä samoja virheitä yritykset tekevät markkinoinnissaan sekä mitkä toimintatavat tuovat lisää myyntiä riippumatta kyseisen vuoden trendeistä. Tavoitteenani on löytää samanhenkisiä yrittäjiä ja johtajia, joita voin auttaa pitkäjänteisesti kehittämään omaa liiketoimintaansa, ei pelkästään myymään näille yhden tempun verkkokurssia. Oma erikoistaitoni on luoda selkeyttä kaaokseen.

Miten voin auttaa?

Helpoin tapa tutustua minuun on tilata minulta verkkosivujen analyysi. Voit tilata sen helposti klikkaamalla oheista linkkiä.