Asiantuntijamarkkinoinnissa oikeanlainen sisältö oikeaan aikaan on avainasemassa asiakkaiden houkuttelemisessa ja sitouttamisessa. Markkinoinnin suppilomallissa (funnel) sisältö jaetaan kolmeen vaiheeseen: top of funnel (TOF), middle of funnel (MOF) ja bottom of funnel (BOF). Jokainen näistä vaatii omanlaisensa sisällöt asiakkaan ostoprosessin eri vaiheissa.
Top of Funnel (TOF)
TOF-sisällön tavoitteena on kouluttaa ja herättää asiakkaan kiinnostus. Tässä vaiheessa asiakas ei välttämättä tunne tuotettasi, joten sisällön tulisi olla informatiivista ja yleisluontoista, kuten:
- UGC (User Generated Content) -koulutusvideot
- Tuotedemot
- UGC-suositukset
- Staattiset tuote-esittelyt
Middle of Funnel (MOF)
MOF-vaiheessa asiakkaan kiinnostus on jo herännyt. Nyt keskitytään vakuuttamaan hänet tuotteen erinomaisuudesta ja ratkaisemaan hänen ongelmansa:
- Me vs. muut -vertailustatikat
- Arvostelustatistiikat
- Karusellimainokset
- UGC-tuotevideot
Bottom of Funnel (BOF)
BOF on ratkaiseva vaihe, jossa asiakas tuntee tuotteen ja tarvitsee viimeisen sysäyksen ostopäätöksen tekemiseksi. Nyt keskitytään tarjouksiin ja suosituksiin:
- Arvostelustatistiikat
- Tarjouksiin perustuvat mainokset
- UGC-suositukset
Ymmärtämällä, mitä sisältöä käyttää missäkin vaiheessa, voit johdattaa asiakkaasi tehokkaasti ostoprosessin läpi ja varmistaa onnistuneen lopputuloksen.