9 kohdan tarkistuslista – Näin saat irti enemmän verkkosivuprojektista!

9 kohdan tarkistuslista – Näin saat irti enemmän verkkosivuprojektista!

Oletko uudistamassa verkkosivujasi. Verkkosivuprojektit ovat parhaimmillaan erittäin tuottavia projekteja, joiden avulla saat nopeasti lisämyyntiä yrityksellesi.

Pahimmassa tapauksessa vetelä projekti tuhlaa vain aikaasi, etkä saa mitään konkreettisia tuloksia aikaa.

Lataa 9 kohdan tarkistuslista. Se sisältää konkreettiset asiat, jotka pitää huomioida jo ennen kun projekti alkaa.

Saat tarkistuslistan helposti sähköpostiisi oheisella lomakkeella.


Näin saat enemmän irti verkkosivuprojektistasi

9 kohdan tarkistuslista.

Konkreettiset asiat, jotka pitää huomioida jo ennen kun projekti alkaa.

1. Panosta laskeutumissivuihin

Monesti verkkosivuprojektia mietitään liikaa kokonaisuus edellä. Etusivulle lisätään perusinfoa ja palveluista tehdään omat simppelit alasivut, jotka tarjoavat vain vähän lisäarvoa vierailijalle. Kokonaisuutta mietitään harmillisesti niin, että jokainen vierailijaa siirtyisi sivulta toiselle ja tutkii koko sivuston perinpohjaisesti. Vaikka tosiasiassa Googlen hakutulosten tai markkinoinnin kautta sivulle saapuva monesti katsoo vain yhden sivun ja poistuu sen jälkeen.

Saat enemmän irti sivuistasi (ja markkinoinnista) jos mietit koko sivustoa yksittäiset laskeutumissivut edellä. Jos tarjoat esimerkiksi remonttipalveluita tai koulutuksia, niin tee kyseisestä palvelusta yksi oma laskeutumissivu, jossa kerrotaan tärkeimmät hyödyt palvelustasi sekä kaikki tarvittava mitä vierailijan tarvitsee tietää sinusta tai palveluistasi. Tarjoa samalla helppoa yhteydenottomahdollisuutta.

Teet ison työn kun hankit vierailijoita sivuillesi, tarjoa tästä syystä kaikki tarvittava info yhdellä sivulla, ettei vierailijasi kyllästy ja poistu sivuilta.

Melkein aina jokaisen palvelun tai tuotteen omalta sivulta tulisi löytyä seuraavat tiedot:

  • kuvaus palvelusta
  • tyytyväisten asiakkaiden kommentteja
  • hinnasto tai edes hintahaitari
  • lyhyt esittely yrityksestä
  • miten tuote tai palvelu toimitetaan
  • selkeä yhteydenottomahdollisuus
  • usein kysyttyjä kysymyksiä

2. Selvitä kohderyhmäsi perimmäiset ongelmat

Kun tiedät mitkä ovat kohderyhmästi perimmäiset ongelmat, niin helpotat omaa työtäsi huomattavasti. Ostaja ei halua ostaa monen tuhannen euron koulutusta pelkästään koulutuksen takia – okei jotkut saattavat, mutta silloin tuskin on kyse ostajan omista rahoista.

Ostopäätös tehdään yleensä siksi, että se ratkaisee jonkin konkreettisen ongelman. Pyri miettimään missä asioissa asiakkaasi tuskailevat ja tarjoa siihen selkeää ratkaisua.

Ihmiset ovat kiireisiä. Vaikka palvelusi tai tuotteesi olisikin hyvä, niin sen pitää vielä kiilata prioriteettijärjestyksessä muiden asioiden edelle, jotta potentiaaliset asiakkaasi reagoivat.

Hyvä vinkki on myös miettiä jokaisessa suunnittelutilanteessa, että potentiaalinen asiakkaasi olisi siinä mukana. Mitä hän haluaisi, että sivuilla lukisi. Mikä häntä oikeasti kiinnostaa? Miten voimme auttaa häntä?

3. Selkeytä, selkeytä ja selkeytä

Verkkosivujen käytettävyys ja navigointi tulisi suunnitella mahdollisimman selkeäksi. Tämä saattaa aluksi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta varsinkin sivustot joita jatkojalostetaan aktiivisesti alkavat muistuttaa melkoista sillisalaattia jossain vaiheessa. Olen nähnyt tilanteita, jossa asiakas on tehnyt ison työn yksittäisen sisällön kirjoittamisessa, mutta kyseinen sivu on ollut niin piilossa, ettei sinne ole päätynyt kukaan.

Yleinen verkkosivustojen rakenne voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:

Etusivu
Palvelut
Palvelu 1
Palvelu 2
Palvelu 3
Tietoa yrityksestä
Referenssit
Ota yhteyttä

4. Keskity yhteen asiaan kerralla

Verkkosivuprojekti kannattaa aina toteuttaa vaihe kerrallaan, jolloin fokus säilyy paremmin. Varsinkin laajemmat projektit puuroutuvat nopeasti jos eteneminen ei ole suunnitelmallista.

Olen huomannut seuraavan järjestyksen toimivan hyvin monessa tilanteessa:

  1. Tarvemääritys (mitä kaikkea sivuille tulee ja mitä jätetään pois)
  2. Sisällöt ja rakenne (sisällöt ja miten sisältö jäsennetään)
  3. Ulkoasu ja käytettävyys kuntoon
  4. Viimeistely ja julkaisu

5. Julkaise sivusto nopeasti

Älä viivyttele liikaa sivuston julkaisun kanssa. Julkaise ensimmäinen versio nopeasti. Selvitä, että voit kehittää sivustoa itsenäisesti ilman mainostoimiston apua ja pyydä julkaisemaan sivusto nopeasti. Laita jatkokehittäminen kalenteriin, jotta myös teet sitä.

Tiedän, että se ei ole helppoa, mutta monesti jäämme hinkkaamaan pieniä yksityiskohtia liian pitkäksi aikaa. Tämä varsinkin jos nykyisiä sivuja ei ole ollenkaan olemassa tai ovat erittäin vanhat eivätkä tuo yhteydenottoja.

6. Puolita konversio ja tuplaa se sen jälkeen

Mieti mikä on sivujesi konversio. Jos se on esimerkiksi tarjouksen pyytäminen, niin pyri miettimään miten voisit tehdä siitä puolet helpomman asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi tarjoa ilmaista konsultaatiota ja videoanalyysia tarjouksen pyytäjälle samalla.

Sitten kun alat saamaan yhteydenottoja niin paljon ettet ehdi käsitellä kaikkia, niin voit vaihtaa sen takaisin pelkkään tarjouksen pyytämiseen. Tällä tavalla saat avattua pelin. Muutosten tekeminen on helpompaa jos saat jatkuvasti edes jotain liidejä sivustolta.

7. Kilpaile kilpailijoidesi laskeutumissivuja vastaan, älä koko sivustoa.

Monesti kilpailijoita analysoidaan koko sivuston suhteen. Käydään kurkkaamassa päällisin puolin miltä muutaman kilpailijan sivustot näyttävät. Sitten koitetaan kopioida niitä ja laittaa hieman paremmaksi.

Pyri muistamamaan, että asiakkaasi eivät todennäköisesti mieti samalla tavalla. He menevät sen palvelun sivulla, josta ovat kiinnostuneita ja vertaavat sisältöä toisiinsa.

Esimerkiksi huonomman näköiset sivut päällisin puolin ja kalliimpi palvelu voi tulla valituksi jos se tarjoaa lisäksi 100% tyytyväisyystakuuta. Pyri hyppäämään asiakkaasi saappaisiin ja mieti mitä he vertailevat.

Asioita, joita asiakkaat arvostavat:

  • selkeä hinnasto
  • asiakkaiden kommentit
  • hyvä takuu
  • prosessikuvaus

8. Määritä projektin tavoite kristallinkirkkaasti

Ole tarkka siitä, mitä haluat saavuttaa verkkosivuprojektillasi. Määrittele selkeät mittarit ja tavoitteet, joiden avulla voit arvioida projektin onnistumista. Kerro tämä konkreettisesti verkkosivujen toteuttajalle.

Moni projekti onnistuu jos sillä on vain 1 selkeä tavoite. Jos projektilla on monia tavoitteita, niin tulokset saattavat jäädä laihoiksi. Tähänkin on olemassa ratkaisu, mutta se vaatii jatkuvaa sivustojen kehittämistä asia kerrallaan.

Hyviä verkkosivuprojektin tavoitteita ovat esimerkiksi:

  • haluamme lisää myyntiä, jotta voimme kasvaa
  • haluamme lisää yhteydenottoja, jotta myyjämme saavat liidejä
  • haluamme vaikuttaa ammattimaisemmalta, jotta tarjoukset menisivät isommalla todennäköisyydellä läpi
  • haluamme tuoda lisätietoja palveluistamme nettiin, jotta meidän ei tarvitse vastata sähköpostikyselyihin niin paljoa
  • haluamme vaikuttaa paremmalta työpaikalta, jotta saamme lisää työntekijöitä

9. Jätä projektista ylimääräiset asiat pois

Pyri miettimään mitkä ovat niitä pieniä yksittäisiä asioita, jotka vaikuttavat mahdollisimman paljon isoon kokonaisuuteen. Ja tee ne asiat mahdollisimman laadukkaasti.

Jos haluat ratkaista verkkosivuprojektilla kaikki mahdolliset ongelmat, niin tällöin budjetti kasvaa valtavaksi. Tai et pääse haluamaasi tuloksiin.

Lopuksi

Jos sinulla heräsi mitään kysyttävää, niin voit lähettää sähköpostia minulle osoitteeseen ville@villelintula.fi. Vastailen mielelläni. Voit laittaa myös viestiä WhatsApissa numeroon 0405095167.

Liity mukaan muiden asiantuntijoiden joukkoon - tilaa maksuton uutiskirje

Haluatko lisää käytännön vinkkejä ja oppaita, joiden avulla voit tehostaa markkinointiasi ja saada lisää asiakkaita? Tilaa uutiskirjeeni oheisella lomakkeella, kirjoitan uutiskirjeelleni vielä enemmän konkreettista sisältöä mainosten tai tarjousten toteuttamisesta.